نوشته شده توسط : پلیکا

مواد رادیواکتیو، تاریخچه کشف و کاربردهای آن ها

1- تاریخچه کشف مواد رادیو اکتیو: بعد از کشف اشعه رادیو اکتیو ساطع شده از اورانیوم توسط هنری بکرل، ماری کوری و همسرش پیری کوری توانستند اولین مواد رادیو اکتیو را کشف کنند. به عنوان نمونه بعد از حادثه انفجار رآکتور هسته ای در اوکراین، به دلیل خوردن شیر آلوده به مواد رادیواکتیو در کودکی، افراد زیادی در بزرگسالی به سرطان تیروئید مبتلا شدند. به عنوان مثال میله های داغ اورانیوم با دمای 80 درجه سانتیگراد، بعد از استفاده در رآکتورهای اتمی، اگر به دریا ریخته شود و یا در زمین دفن شود باعث آلودگی منطقه می شود. 5- پایداری و ناپایداری ایزوتوپ ها: با کشف پرتوزایی توسط بکرل، کشف مواد رادیو اکتیو توسط کوری و همچنین کشف پروتون و نوترون ایزوتوپ ها تعریف شدند.

ولی این کار هزینه بسیار زیادی را متقبل می کند و به این دلیل شایعات زیادی درباره رها کردن این زباله به طور غیر سالم در دریاها و کویرها وجود دارد. اگر انسان در مقابل مقدار زیادی از تشعشعات رادیواکتیوی قرار گیرد، مانند کسانی که در نیروگاه ها کار می کنند، دچار سندروم تشعشع حاد می شوند. 2- تعریف مواد رادیو اکتیو: وقتی در یک ماده نسبت نوترون به پروتون بیشتر باشد، این هسته ناپایدار خواهند بود و خاصیت پرتوزایی خواهد داشت. چون میزان انحراف گالوانومتر برای اورانیوم خالص کمتر از پیچ بلند بود، آن دو متوجه شدند که باید ماده ای فعالتر از اورانیوم موجود باشد. در پزشکی با تزریق ایزوتوپ های رادیواکتیو به خون مسیر آن با آشکارسازهای مشخصی که فعالیت های رادیواکتیوی را نشان می دهند دنبال می شود.

3- نمونه های مواد رادیواکتیو طبیعی و مصنوعی: مواد رادیواکتیو طبیعی مثل اورانیوم U، توریم Th، پولونیوم Po و رادیم Ra را می توان نام برد. به فرآیندی که طی آن هسته دچار شکافت هسته ای می شود و یک پرتو یون ساز پرانرژی تولید می کنند، رادیواکتیویته یا پرتوزایی می گویند. اتم های سنگین تر، ایزوتوپ های بیشتر و در نتیجه تعداد هسته های ناپایدار بیشتر و امکان رادیواکتیویته بودن آن ها بیشتر می شود. 6- کاربردهای مواد رادیو اکتیو: برای تعیین سن فسیل ها، سنگ ها و عمر آثار باستانی از نیمه عمر مواد پرتوزا استفاده می کنند. هسته های ناپایدار (به دلیل زیادی پروتون، نوترون یا هر دو) برای رسیدن به حالت پایدار از خود تابش هایی خواهند داشت.

چون رادیواکتیو روی DNA اثرات مخرب دارد بنابراین به بافت هایی از بدن که بیشتر دچار تقسیم سلولی می شوند آسیب می زند.

بررسي خواص درماني چشمه هاي گرم رامسر و تشعشعات حاصل از سنگ ها و چشمه هاي گرم منطقه بر ساکنين آن

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. بررسی خواص درمانی چشمه های گرم رامسر و تشعشعات حاصل از سنگ ها و چشمه های گرم منطقه بر ساکنین آن. بررسی خواص درمانی چشمه های گرم رامسر و تشعشعات حاصل از سنگ ها و چشمه های گرم منطقه بر ساکنین آن. بررسی خواص درمانی چشمه های گرم رامسر و تشعشعات حاصل از سنگ ها و چشمه های گرم منطقه بر ساکنین آن.

این مواد غذایی حاوی رادیو اکتیو هستند!

پتاسیم برای شما مناسب است، در بسیاری از واکنش‌های بیوشیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از دلایلی است که بدن انسان به خودی خود کمی رادیواکتیو دارد. این بدان دلیل است که تمام مواد غذایی و سایر مولکول‌های آلی حاوی کربن و طبیعتاً به عنوان مخلوطی از ایزوتوپ‌ها از جمله کربن رادیواکتیو ۱۴ هستند. به ازای هر کیلوگرم رادون ۲۲۶، دو الی پنج pCi/kilogram تشعشع و به ازای هر کیلوگرم پتاسیم چهل، ۴۶۴۰ از رادیواکتیو در لوبیای سفید انتظار می‌رود. همچنین حاوی درصد بالایی از پروتئین است و منبع خوبی از چربی‌های سالم اشباع نشده است؛ بنابراین اجازه ندهید تشعشع جزئی آن شما را بترساند.

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، از کربن ۱۴ برای تاریخ‌گذاری کربن Radiocarbon Dating، روشی برای شناسایی سن فسیل‌ها، استفاده می‌شود. موز موز به اندازه کافی رادیواکتیو دارد که می‌توان آن‌ها را از زنگ خطر رادیواکتیو موجود در بندر‌ها و فرودگاه‌ها تشخیص داد. هویج هویج به شما یک واحد پیکو_کوری یا دو پرتو به ازای هر کیلوگرم رادون ۲۲۶ و حدود ۳۴۰۰ پیکو_کوری برای هر کیلوگرم پتاسیم ۴۰ می‌دهد. دوز تشعشع با توجه به منبع آب متفاوت است، به طور متوسط ​انتظار می‌رود آب حدود ۱۷/۰ پیکو کوری/ گرم رادیوم ۲۲۶ دریافت کند. در همین حال، مقادیر بالای سلنیوم سالم و سایر مواد معدنی باعث می‌شود که این آجیل‌ها قابل خوردن در حد اعتدال باشند.

نمک فاقد سدیم حاوی کلرید پتاسیم بیشتری نسبت به نمک کم سدیم است و به همین دلیل رادیواکتیو‌تر است. موز حاوی میزان زیادی پتاسیم است و همین خاصیت از آن یک میوه‌ی حاوی خواص رادیواکتیو ساخته است. مواد تهیه شده از سیب زمینی مانند چیپس و سیب زمینی سرخ کرده، به همین ترتیب رادیواکتیو دارند. در اینجا به ۱۰ غذای طبیعی حاوی رادیواکتیو و میزان آن می‌پردازیم: آجیل برزیلی Brazil Nuts. ۵ پیکو کوری به ازای هر کیلوگرم رادون ۲۲۶ و ۳۴۰۰ پیکو کاری در هر کیلوگرم پتاسیم ۴۰ دارد. حدود ۶۰۰ عدد موز به اندازه‌ی یک عکس رادیوگرافی قفسه‌ی سینه رادیواکتیویته دارد. باید بدانید که پتاسیم موجود در این میوه برای حفظ تعادل سدیم/پتاسیم بدن مفید است.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: